Stockholm är en ful stad

Inskränkt är ordet jag tänker på. Och fruktansvärt korkad.
Som vilken stockholmare som helst med andra ord.
Hon jämställer Göteborg med ett U-land. Jag tycker debatten ”Stockholm vs Göteborg” är väldigt uttjatad och fjantig.

Om stockholmare var borta från sin stad en längre tid och återkom skulle de se hur illa staden ser ut och luktar. Stockholm är verkligen ingen vacker stad som stockholmarna gärna skryter om. Så snart man kliver av tåget springer man rätt in i en knarkare/hora/hemlös som skriker okontrollerat och bajsar offentligt.
Det luktar piss, avgaser och billig parfym. Husen är slitna, fula och nerkissade.
Att sova på hotell mitt i stan är dyrt och trots det höga priset är hotellrummen allt som oftast nerkladdade med gud-vet-vad och det saknas tvål. Hygienen är visst inte så viktig.
Infödda stockholmare är dryga, snorkiga och kalla.
Jag tycker synd om dem. De missar mycket. Som att uppleva resten av världen.

Så barnsligt reagerar jag när jag blir provocerad. Det är rätt skönt. Men jag gillar inte att generalisera. Flera av mina vänner är stockholmare. Och jag har många vänner i Göteborg. Att jämföra städer och dess invånare är lika fånigt som att fråga hur gammal någon är.

Vad spelar det för roll varifrån man är, hur gammal man är och vad man sysslar med? Det är nog bara i Sverige som man gör ett likhetstecken mellan sitt yrke och sin identitet. Utan en titel är man ingen.

5 kommentarer

Filed under Okategoriserade

5 responses to “Stockholm är en ful stad

  1. Hahaha. Roligt.

    Det ligger något i det faktiskt. Eftersom jag träffar en och annan (ja, du vet) så är det enorm skillnad på inflyttade och infödda.

    För de infödda är jag en väldigt exotisk varelse som är uppvuxen bland grisar och kor. Medan de inflyttade inte tycker att jag är särskilt märkvärdig. De kommer också från någonstans där det gick en buss i timmen, men bara måndag till fredag, på helgen gick det inga bussar alls…

    De infödda säger att jag kommer ”från landet”. Jag brukar fråga vilket land de menar. Potatislandet? Sverige?

    Men jag måste såklart tillägga att det finns undantag. Eftersom jag inte gillar att generalisera…

    Kram kram!

  2. hallonsaft

    Jag gillar inte heller att generalisera. Men ibland blir jag så förbannad.
    Jag hatar uttrycket ”landet”. Vad fan skulle Stockholm vara utan resten av Sverige?
    Kram!

  3. Patrik Jagstedt

    Luktar det så mycket bättre i Götene då?

  4. Hahahahaah skrattade åt både ditt och Lindas härligt hetsiga inlägg. Som infödd Stockholmare som åker till Gbg 2-3 ggr i månaden känner jag inte igen mig i nån beskrivning (åker taxi typ 4 ggr om dagen när jag är där för övrigt så jag har sett min beskärda del av Göteborgs taxibilar, och de är absolut inte i risigt skick, undrar vilket bolag hon körde med). Sen vill jag nog hävda att de inflyttade Stockholmarna har tagit över staden helt (kommer knappt på rak arm på nån som jag känner som är infödd), så allt kiss, bajs, billig parfym, fulhet, ointelligens, arrogans och snorkighet måste helt enkelt komma från ”landet” : )

  5. hallonsaft

    Patrik: I Götene luktar det Lätt & Lagom =)

    Chribbe: Så klart har vi båda både fel och rätt. Allt är subjektivt.

Kommentera

