Varför föder stjärnor inte vaginalt?

Vad är det med Hollywoodkändisar? Varför envisas de med att göra kejsarsnitt när de ska få barn?
Jag förstår att man väljer snitt om det är något problem, man är jävligt rädd eller av medicinska skäl.
Men jag tror inte att varenda brutta i Hollywood passar in under något av skälen.
Inte min sak att säga något om eftersom jag inte har fött barn.
(Det är ajabaja att ha åsikter om graviditet, amning, förlossningar och barnuppfostran om man inte har barn. Föräldrar är sällan öppna för andras funderingar. Men föräldrar får ha åsikter om allt och alla. Jäkligt knepigt).
Jag tycker ändå att det är konstigt.
Angelina skrattade under sin ”förlossning”. Det tror jag inte att jag kommer göra den dagen det är dags.

8 kommentarer

Filed under Okategoriserade

8 responses to “Varför föder stjärnor inte vaginalt?

  1. Åh, det där stör jag mig också på. Det finns ju ett uttryck ”to posh to push” och det stämmer väl kanske.
    Något jag också stör mig på är det du skriver att man inte får ha några åsikter om barn, barnuppfostran, barnafödande… ja allt som har med barn att göra, om man inte har några egna.
    Men vi får allt visa dem en dag Bea! Den dagen, då jädrar.

  2. Ja den dagen, då ska jag häva ur mig allt jag gått och hållit inne med!

  3. Ann-Sofie Wågström

    De är väl rädda att de ska kissa på sig när de blir äldre. Eller också gillar de att ha ärr på magen.

  4. Mia

    Men det är väl självklart att man väljer kejsarsnitt om man har möjligheten.

    Att föda barn utan att riskera smärtan, utan att riskera att bäckenet skadas, utan att riskera att slidan spricker (händer över 80%) eller måste bli uppklippt, utan att riskera att inte kunna njuta av sex igen, utan att riskera att bajsa och kissa på sig framför en hög främlingar.

    Är det så himla konstigt? Tror inte det.

  5. Ann-Sofie: Ha ha! Kanske.

    Mia: Absolut inte konstigt, men det är konstigt att nästan alla stjärnor väljer det. Det är inte lika lätt att som vanlig Svensson säga att man vill ha snitt bara för att man tycker det är jobbigt att föda. Man får kämpa för sin sak har jag förstått. Helkorkat eftersom kvinnan borde få bestämma själv över sin kropp.

  6. Lisa

    Det är klart att man föder vanligt om det går. Är det ingen som tänkt på att det är det som kroppen är till för. Ett kejsarsnitt är en operation och det är inte alltid så himla roligt efteråt…

  7. Emelie

    Lisa, att kroppen ”är till för” att föda barn vaginalt är ett meningslöst argument mot kejsarsnitt. Vaginal förlossning har fram tills nyligen helt enkelt varit en nödvändighet för att människan skulle kunna fortplanta sig. På 1800-talet dog omkring en procent av alla kvinnor i barnsäng – naturligt, men knappast eftersträvansvärt.
    Jag önskar att någon, utan bakomliggande varken ekonomiska eller ideologiska motiv, ville göra en omfattande studie av för- och nackdelar med kejsarsnitt jämfört med vaginal förlossning. Det finns så många aspekter som det råder oklarhet om, både när det gäller moderns och barnets framtida hälsa och livskvalitet.
    Kvinnor måste få möjligheten att fatta ett informerat beslut.

  8. Eva

    Hej, …jag har fött barn (vaginalt) och jag varken ”gjorde på mig”, skadade bäckenet eller fått förstört sexliv efteråt… Det som går sönder lite kan oftast sys (som i mitt fall) och syns inte ens idag med blotta ögat…o så många år sen var det inte…Smärtan är det absolut värt när det är sitt eget barn man får!!! Det är ju hela belöningen! :)Men visst, jag förstår att det är delade meningar kring detta…alla tycker olika och har olika erfarenheter i bagaget.. sen kan man tycka en sak innan man varit med om det sen och ändra uppfattning…själv är jag jätterädd för snitt och är jätteglad att jag slapp snitt (det kan ju alltid bli akutsnitt menar jag osv…). Skulle jag skaffa fler barn skulle jag absolut föda normalt igen…

Kommentera

