Måste föräldrarna vara värdpar?

Jag anser mig inte tillräckligt gammal för att vara erfaren nog att hitta en bra balans mellan jobb och fritid.
Men jag har börjat.
Börjat tänka efter och prioritera bättre. Jag inser att livet inte går ut på att jobba. Vad meningen med livet är har jag dock inte svaret på, ännu. 

Pappa, däremot, är 58 år och borde ha lärt sig att prioritera livet. Under hela min uppväxt gick hans jobb före ALLT. Så är det än idag. Han varken orkar eller anser sig hinna engagera sig i vårt bröllop. Han hade noll engagemang när syrran gifte sig också. Det gäller även hennes barn. Hon får boka ett halvår innan om de vill ha hjälp med barnpassning. 
Han säger hela tiden att han har ett stort ansvar som chef. Så klart att han har. Men då har han också alla möjligheter att delegera.
Arg, besviken och ledsen. Det är vad jag är på pappa. Han har alltid ställt upp för mig när det är kaos i mitt liv. Men vanligt, vardagligt engagemang existerar inte.
Måste föräldrarna vara värdpar på ett bröllop? Min pappa är ingen het kandidat kan jag säga.  

7 kommentarer

Filed under Bröllopsplanering

7 responses to “Måste föräldrarna vara värdpar?

  1. Men självklart ska ni vara värdpar själva! Det är väl ni som betalar större delen av kalaset och vi lever väl på 2000-talet.

  2. egirls

    Varför skall det alltid finns så många måsten och regler kring hur ett bröllop skall vara? Det är Ert bröllop och ni får och skall vara super ego! Skit i vett & etikett och vad alla anser är ”det rätta” och gör vad som känns rätt och bäst för er!

  3. Manchester

    Ingen jag kanner som gift sig har haft foraldrarna som vardpar. Det brukar antingen vara ett par som ar vanner till bade brud och brudgum eller en tjejkompis till bruden/killkompis till brudgummen som blir vardpar. Funkar toppen!

  4. Linda

    Absolut inte! Vi hade min syster och kalven som du vet som var både värdpar och toastmaster/toastmadame. Kusin som gifter sej i sommar skall ha sin bror och hans fru som värdpar och ett par polare som toastmaster…välj efter hjärtat du bea så blir det nog bara bra! Kram

  5. hallonsaft

    Eponymous: Nej, vi vill inte vara värdpar. På bröllopet vill jag bara slappna av och låta andra sköta det runt omkring.

    Egirls: Du har så rätt!

    Manchester: Det är tydligen ganska vanligt att det är föräldrarna som är värdpar. Men eftersom min mamma inte existerar för mig och Mr Hemligs farsa är dålig så återstår hans mamma och min pappa. Hans mamma skulle lätt fixa det! Men kanske med hjälp av nån annan. får se vem det blir.

    Linda: Syrran och Lisa är toastmadames i alla fall. Så mycket är klart. Syrran är även tärna. Skiter i om man inte ska kombinera de två rollerna. Det finns säkert nån etikett.

  6. Fast… Vad gör ett värdpar egentligen? På de 4 bröllop jag varit på (och med och arrangerat) de senaste tre åren har det inte funnits något värdpar. Fix och trix under dagen/kvällen har toastmastern tagit hand om eller tärna/bestman. (dvs jag i två av fallen).

    Då återstår bara att hälsa folk välkomna, och det tycker jag att ni kan göra själva. Det är ju er fest.

  7. Eponymous: Jag vet inte riktigt. Ser till att allt flyter på under kvällen? Toastmastern ser väl till att programet flyter?
    Ja, ja. Vi får se hur vi gör. Det är som sagt över ett år kvar =)

Kommentera

