Jag börjar ta risker

Jag är inte personen som gillar att ta risker.
Hellre att jag är en timme för tidig till något, än fem minuter för sen.
Jag betalar mina räkningar samma dag som lönen kommer in på kontot.
Jag tankar bilen när det är typ tjugo liter kvar.
Katterna får för säkerhets skull för mycket mat. (Tänk vad våra barn kommer bli feta om jag blir sån mot dem…).

Och jag åker aldrig tåg/buss utan att ha en giltig biljett.

Efter mötet fick jag skjuts av en kollega till stationen i Jönköping. Jag var en timme för tidig (faktiskt hel oplanerat) men ser att det står ett tåg på perrongen som jag antar går mot rätt håll.
Kollegan släpper av mig, jag drar ur mina saker ur bagaget, plöjer en rabatt och hoppar på tåget praktiskt taget i farten. Jag hinner slänga ett öga på den digitala tavlan och ser att det är rätt tåg, fast en timme tidigare.
Det är när jag pustar ut som jag inser att de inte tar kort på tåget. Jag har inte ett korvöre på mig. Det spelar ingen roll att jag har ett flashigt företagskort med en jordglob på.
För första gången i mitt liv ställer jag in mig på att bli avslängd från tåget. I Bankeryd.
När konduktören kommer, så klart en äldre man med sur min, drar jag på mig min mest förtvivlade blick och påstår att jag sett fel i tidtabellen och hoppat på fel tåg. Visar min biljett som gäller på det andra tåget.
Han hummar en stund men godkänner att jag hänger med till Falköping.
Vad som händer i Falköping vet jag inte.
Shit. Bea börjar tar risker!

Lämna en kommentar

Filed under Okategoriserade

Kommentera

