Brudklänning

Nu har jag kollat runt lite på olika bröllopssajter och kommit fram till att jag nog vill köpa min brudklänning. MEN en begagnad sådan. Jag fattar inte vitsen med att köpa en brudklänning för tusentals kronor som man bara använder en gång och sedan hänger in i garderoben. Om jag vill titta på den och minnas vår dag är det ju bara att plocka fram fotografierna. Eller köpa en använd klänning och hänga in den i garderoben och lägga de där tusenlapparna på något annat.

Faktiskt så verkar det ganska dyrt att hyra. En bättre begagnad klänning finns att köpa från cirka 1500.  Jag har hittat flera supersnygga på Blocket! Men det känns något tidigt att köpa en. Det är ju över ett år kvar. Å andra sidan så är det ju ett moment mindre att tänka på. Och så får jag se till att hålla formen 🙂 Hm…tål att tänkas på.

Ni tjejer som läser, tillhör ni den kategorin som sedan flera år tillbaka har en bild i huvudet hur er klänning ska se ut? Jag hade ju inte tänkt gifta mig, innan jag träffade Mr Hemlig. Det är först nu jag börjar få idéer om hur jag vill att klänningen ska se ut: enkel, vacker och axelbandslös. (Good luck att hitta en bra bh som håller upp behagen…).  Det ska helst vara ett vackert broderi på ”toppen”.

Ungefär så långt har jag kommit när det gäller klänningen.

Vad gäller kyrkor så har vi prickat in några som vi ska åka och kika på här i Göteborgstrakten. På måndag drar vi till Kinnekulle på kyrksafari.

10 kommentarer

Filed under Bröllopsplanering

10 responses to “Brudklänning

  1. SaraDenRara

    Kanske inte specifikt just bröllop, men så tycker jag att det är generellt om man ska ha tag i nåt till speciellt tillfälle. Då har jag alltid en bild i huvet om hur jag vill att… ex en klänning ska se ut. Som man sen aldrig hittar, förstås. Man ska vara sin egen designer.
    Sen har jag snarare motsatt problem med sönderammade små stackare framtill som mer kan liknas vid ledsna skinnlappar, om ens det. Svårt att hitta en klänning som man ser snygg ut i då. Din rosa tillex. som du ska ha på 85 årskalas – platt fall för mig. På min systers bröllop ska jag ha en halterneckklänning som jag kan dra åt som attan i nacken, så att ingen tänker på brösten, som inte finns.
    Hittade nämligen äntligen en klänning vars modell passade mina förväntningar. Färgen var dock ”fel”, men anpassar den med accessoarer i ”rätt” färg i stället.
    (Varför kan jag aldrig fatta mig kort?)

  2. hallonsaft

    Jag brukar också alltid ha en bild i huvudet när det gäller specifika klädesplagg, särskilt klänningar. Men just brudklänningar är lite svårt, det finns ju så många olika!!
    När det gäller halterneck så är det MYCKET snyggare på någon som inte har bröst, tro mig.
    Vad är det för färg på klänningen som du har köpt? Jag kommer spreja mig brun med nåt nytt från Loreal. När jag har rosa måste jag vara brun och det är jag inte i april.

  3. Jag röstar på att du ska ha tiara till klänningen – oavsett hur den ser ut. Tycker det är supersnyggt (och jag själv lär icke gifta mig så jag måste lobba för att andra ska använda det).

  4. hallonsaft

    Lillsyrran; Jag har faktiskt tänkt den tanken. Men jag gillar tanken på slöja också. Det kanske går att kombinera förresten. Varför ska inte du gifta dig?

  5. Jag har ingen att gifta mig med. Det kan ju förändras men just nu känns det inte så… Men visst måste det gå att kombinera slöja och tiara? Tycker hur som helst att tiara är jättefint och väldigt mycket brudkänsla på det.

  6. SaraDenRara

    Den är ljust silverfärgad, skitsnygg. Ska piffa med cerice eller chockrosa accessoarer. Bra tips att spraya sig brun. Jag blir ju annars inte brun direkt ens på sommaren. Att vara ett ljushuvud är både positivt o negativt.
    Jo, det är förstås annorlunda m brudklänningar. Det finns FÖR många som ser ut så som man vill – och då kan man inte bestämma sig.

  7. Linda

    Ska du hitta en bra nh får du nog göra som mej och sy upp en,då lär den sitta och se ut precis som du vill och det är faktiskt inte så dyrt,värt varendaste lilla krona! Kram

  8. Jag köpte min iskövde och dom hjälpte till att göra iordning den!! Och då var dom nya för 2-4000 tusen och vissa var uthyrda någon enstaka gång.

  9. Om jag någon gång får gå upp för altargången så vet jag redan nu hur min brällosklänning skall se ut på ett ungefär. Måste vara en korsettöverdel och så är jag sogen på en turnyrkjol. Kanske skall be någon av systrarna G sy upp den åt mig i så fall, härär några maskeradversioner av deras fina klänningar http://www.sysidan.se/albums/viewpic.htm?ID=34475&set=lp

  10. Hanna

    Hej!!

    Du kan alltid köpa min klänning, den är axelbandslös, med släp och fastsydda pärlor på ”toppen” och en del på kjoldelen..
    Sen är det en ”inbygd” bh som hade den effekten att det såg ut som jag lagt på mig 2 bh storlekar över natten..
    Uppsydd i kina…fundera på det =)

Kommentera

